On Kawara



A la biblioteca de la Tàpies, entre monografies badall, trobo un Phaidon dedicat a On Kawara, un japonès instal·lat a Nova York que, en arribar als Estats Units, decideix esborrar la seva vida passada. Això implicarà dues coses: que no sabem res del que feia anteriorment i que, a la vegada, no sabrem res del que farà a partir d'ara. Kawara no concedeix entrevistes, i la seva obra es basa en la documentació minuciosa de part de la seva existència. I no ho fa a través de memòries ni dietaris, sinó amb diverses peces serialitzades que s'estenen exhaustivament en el temps. La serie Today és possiblement la més coneguda, i l'home es dedica a crear unes pintures sobre fusta on anota, únicament, el dia, mes i any d'avui. Segur que n'heu vist a la Tate o a qualsevol altre temple turístic. Pinta el fons a mà, principalment negre. Quan s'ha assecat traça la data en llapis, esquadra i cartabó, escrita en la llengua del país on es troba, i finalment pinta el dia en qüestió, sempre blanc. Si no pot acabar-la aquell mateix dia, destrueix la peça. I ja està.




De vegades, la peça del dia queda completada amb un retall d'un diari d'aquella data, però majoritàriament és el quadre amb la data pulcrament incrustada. Què ha de reflectir, aquesta sèrie? Doncs molta i poca cosa: Que aquell dia va existir. Que aquella data va ser important per uns i mediocre per uns altres, però va durar més de 86.000 segons, en els quals hi van haver-hi tractats polítics, àpats memorables, infidelitats i orgasmes, naixements i catàstrofes. Veure un Today és ser davant d'un moment concret de la història, un moment anònim que torna per fer-se present davant teu. Allà capturat hi pots veure l'artista pintant la peça, la tarda d'aquell 14 de març de 1973 concret, però també pots preguntar-te què feies tu, aquell dia o què feien els teus coneguts, o reflexionar sobre quina importància té un dia, o si com passa en les peces de Kawara, un dia és igual i diferent de qualsevol altre.

0 comments:

Publica un comentari a l'entrada